Koszyk 0
Swanson
Kenay
Medverita
Dr. Jacobs
Mercola
Biooil
Olvita
Santini
Aura Herbals
EkaMedica
Makar
Targroch
wellU
Aliness
DietFood
DonumNaturea
Nutrivi

Objawy deficytu żelaza

Deficyt żelaza jest jednym z najczęściej spotykanych niedoborów pokarmowych na świecie, dotykającym zarówno dzieci, jak i dorosłych. Brak tego ważnego pierwiastka może znacząco wpływać na funkcjonowanie organizmu ludzkiego. Jakie są jednak objawy braku żelaza i jak można sobie z nimi radzić? Oto co musisz wiedzieć o niedoborach żelaza, aby kontrolować swój stan zdrowia. 

Czym jest deficyt żelaza?

Żelazo jest niezbędnym składnikiem diety, potrzebnym do produkcji hemoglobiny, składnika czerwonych krwinek odpowiadającego za transport tlenu po całym organizmie: do mięśni oraz wszystkich narządów. Co więcej, to właśnie ten pierwiastek jest potrzebny do produkcji erytrocytów w szpiku. Kiedy cierpimy na deficyt żelaza, nasz organizm nie produkuje odpowiedniej ilości czerwonych krwinek, co może doprowadzić do anemii i innych poważnych schorzeń.

Co więcej, odpowiedni poziom żelaza zapewnia prawidłowe funkcjonowanie człowieka zarówno na poziomie fizycznym, jak i intelektualnym. Wpływa również na układ odpornościowy, ponieważ pierwiastek bierze udział w aktywowaniu komórek układu immunologicznego. Żelazo odpowiada także za detoksykację wątroby i niweluje nadmiar wolnych rodników. 

Jakie są objawy deficytu żelaza?

Nie da się ukryć, że żelazo odgrywa niezwykle ważną rolę w naszym życiu. To m.in. dzięki niemu nie czujemy się zmęczeni, mamy energię do działania, a poszczególne układy poprawnie funkcją. A to oznacza, że deficyt żelaza jest naprawdę groźny dla zdrowia człowieka. Co powinna nas zaalarmować? Jakie są objawy braku żelaza? Wśród najczęstszych symptomów należy wymienić:

 ∙ osłabienie, ciągłe poczucie zmęczenia, często osiągające stopień ekstremalnego wycieńczenia (w przypadkach, gdy poziom pierwiastka jest naprawdę bardzo niski),
 ∙ bladość skóry,
 ∙ powtarzający się ucisk w klatce piersiowej, 
 ∙ częste występowanie duszności,
 ∙ brak apetytu, 
 ∙ spadek masy ciała,
 ∙ zimne dłonie i stopy (osłabione krążenie krwi),
 ∙ częste kołatanie serca,
 ∙ zmiany na paznokciach (podłużne prążki, osłabiona i łamliwa płytka paznokciowa),
 ∙ nadmierne wypadanie włosów,
 ∙ problemy na tle neurologicznym, czyli brak koncentracji, problemy z pamięcią, częste bóle i zawroty głowy.

Objawy niedoboru żelaza mogą być nieznaczne lub bardzo nasilone, w zależności od stopnia zaawansowania deficytu. 

Suplementacja żelaza – kiedy jest niezbędna?

Różne diety mogą prowadzić do niedoboru żelaza, szczególnie jeśli są one ubogie w mięso, które jest głównym źródłem żelaza. W takim przypadku warto rozważyć suplementację żelaza. Jest jednak ważne, aby pamiętać, że zażywanie suplementów bez porady lekarskiej może być szkodliwe. Co zatem zrobić i kiedy zażywać żelazo?

Przede wszystkim należy obserwować swój organizm. Dzięki temu można w odpowiednim momencie zauważyć niepokojące zmiany. Rodzice powinny również zwracać uwagę na stan zdrowia dzieci. Warto także regularnie badać poziom żelaza we krwi. 

Jeżeli chcemy rozpocząć suplementację, warto korzystać ze sprawdzonych preparatów (dobry sklep z suplementami diety dba o to, by każdy preparat był dokładnie zweryfikowany pod kątem bezpieczeństwa). Suplementy powinny być przebadane.

Żelazo w tabletkach najlepiej zażywać między posiłkami, gdyż wtedy pierwiastek jest najłatwiej przyswajalne. Należy unikać picia kawy, herbaty czy jedzenia produktów zbożowych w czasie zażywania suplementów, gdyż mogą one zakłócić przyswajanie żelaza.

Niedobory żelaza – podsumowanie

Deficyt żelaza stanowi duże niebezpieczeństwo, może nawet zagrażać życiu. Jest to zatem problem, z którym można i należy walczyć. Najważniejsze to nauczyć się rozpoznawać objawy braku żelaza i odpowiednio reagować, często poprzez suplementację żelaza. Pamiętajmy jednak, że wszelkie działania w tym zakresie powinny być konsultowane z lekarzem. Warto przy tym pamiętać, że konieczna jest również suplementacja witamin z grupy B i C, ponieważ wpływają na przyswajalność żelaza.



Pozostałe wpisy

  • Omega 3-6-9: Klucz do Zdrowia w Suplementach i Naturalnych Olejach!

    Omega 3-6-9: Klucz do Zdrowia w Suplementach i Naturalnych Olejach!

    W ostatnich latach rosnąca świadomość zdrowotna skłoniła wiele osób do zwrócenia większej uwagi na swoją dietę. Kluczowym elementem w zdrowym stylu życia są kwasy tłuszczowe omega. Wśród nich szczególne miejsce zajmują kwasy omega-3, omega-6 i omega-9, które różnią się między sobą pod względem struktury chemicznej oraz funkcji w organizmie. W tym artykule omówimy, które z tych kwasów są najważniejsze jako suplementy diety oraz w formie olejów naturalnych.

  • Soki Naturalne jako Suplementy Diety: Skarbnica Zdrowia w Każdej Kropli!

    Soki Naturalne jako Suplementy Diety: Skarbnica Zdrowia w Każdej Kropli!

    W dobie rosnącej świadomości zdrowotnej, coraz więcej osób sięga po naturalne suplementy diety. Soki naturalne, bogate w witaminy, minerały i antyoksydanty, stają się coraz popularniejsze. W tym artykule przyjrzymy się, jak poszczególne soki mogą wspierać nasze zdrowie, z naciskiem na najczęściej wybierane i cenione produkty.

  • Właściwości zdrowotne owoców suszonych: Dlaczego warto je włączyć do diety?

    Właściwości zdrowotne owoców suszonych: Dlaczego warto je włączyć do diety?

    Suszone owoce, nasiona są niezwykle wartościowym dodatkiem do diety. Bogate w witaminy, minerały i przeciwutleniacze, bakalie oferują szereg korzyści zdrowotnych, wspomagając różne funkcje organizmu. W tym artykule przyjrzymy się bliżej różnym rodzajom bakalii oraz ich unikalnym właściwościom zdrowotnym.

Formy dostawy w naszym sklepie

  • Poczta Polska
  • dpd
  • Paczkomaty
  • InPost

Ostatnio oglądane produkty